Lucienne over het gelijkwaardig gesprek
Goede gesprekken voeren hoort bij het vak van een leidinggevende. Niet voor niets volgen leidinggevenden ook deze cursus. Maar je kunt medewerkers ook opleiden voor het goede gesprek.
Je vertelt van te voren aan de medewerker dat je wilt bijpraten: een gesprek over het werk en de medewerker zelf. Maak daarvoor een afspraak. De medewerker en jijzelf willen het gesprek voorbereiden. Daarom zet je de afspraak voor een week verder. Vraag ook aan de medewerker wat uitkomt.
Voorbereiding is een belangrijk voor de gelijkwaardigheid. Daarom geef je de medewerker tijd om te bedenken waar hij of zij het over wil hebben.
Kies daarom samen een tijdstip en plaats voor het gesprek zodat je allebei de rust hebt voor een goed gesprek.
Maak aan het begin van het gesprek samen met de medewerker een lijst van onderwerpen waar jullie het over gaan hebben. Die bestaat uit de onderwerpen die de medewerker aandraagt en de onderwerpen waar jij het over wil hebben.
Het is van groot belang dat de medewerker voelt dat jij het gesprek belangrijk vindt. laat je daarom niet storen tijdens het gesprek. De telefoons mag even uit en de deur mag dicht.
Je beƫindigd een gesprek door samen te vatten. Dat doe je bijvoorbeeld door een medewerker te vragen om zelf een samenvatting te geven. Daarna kun je zelf aanvullen. Een gemakkelijke vraag aan het eind van het gesprek:
Als we nu alles besproken hebben: Welke afspraken zullen we noteren?