Gewaardeerd worden door mensen; dat is misschien wel de belangrijkste drijfveer van mensen. Waardering is:
Juist daarom is waardering vaak de kern van een goed gesprek met een medewerker. De andere kant van waardering is vaak wantrouwen: niet zeker weten of je wel veilig bent bij iemand.
En daarom is complimenten geven en feedback geven zo belangrijk. Als je het goed doet voelen mensen waardering. Gaat het mis, dan beschadig je het vertrouwen dat ze in je hebben. Om die reden volgen hier twee korte lessen in complimenten geven en feedback geven.
Je denkt vast, dat doe ik vaak genoeg. Maar nu gaat het even om de vraag hoe doe je dat? Vaak doen we het heel kort. Te kort:
Mooi man
Toppie!
Wij vinden dat kort. In deze les vragen wij je het volgende uit te proberen. Geef drie keer een compliment met het volgende schema:
twee voorbeelden
een voorbeeld:
Je merkt dat wij complimenten liefst heel uitgebreid geven. Hiermee bereik je iets ander dan met een kort compliment.
Dat kun je met iedereen uitproberen, iemand op het werk of met een huisgenoot.
Goed feedback kunnen geven is net zo belangrijk. Het is goed als je iets bespreekbaar kunt maken terwijl het niet voelt als een persoonlijke afwijzing, gebrek aan vertrouwen of een aanval. Hierbij helpen de volgende stappen.
twee voorbeelden
Feedback en commentaar geven wij ook altijd in drie stappen. Dan merk je dat:
Dat kun je met iedereen uitproberen, iemand op het werk of met een huisgenoot.