Waardering: De beste manier om complimenten en feedback te geven Copy

Iedereen wil gewaardeerd worden.

Gewaardeerd worden door mensen; dat is misschien wel de belangrijkste drijfveer van mensen. Waardering is:

  • het gevoel hebben dat je mee telt
  • weten dat je werk er toe doet.

Juist daarom is waardering vaak de kern van een goed gesprek met een medewerker. De andere kant van waardering is vaak wantrouwen: niet zeker weten of je wel veilig bent bij iemand.

En daarom is complimenten geven en feedback geven zo belangrijk. Als je het goed doet voelen mensen waardering. Gaat het mis, dan beschadig je het vertrouwen dat ze in je hebben. Om die reden volgen hier twee korte lessen in complimenten geven en feedback geven.

Hoe geef je complimenten?

Je denkt vast, dat doe ik vaak genoeg. Maar nu gaat het even om de vraag hoe doe je dat? Vaak doen we het heel kort. Te kort:

Mooi man

Toppie!

Wij vinden dat kort. In deze les vragen wij je het volgende uit te proberen. Geef drie keer een compliment met het volgende schema:

  1. Benoem wat iemand net heeft gedaan, hierbij vertel je wat je hebt gezien en gehoord.
  2. Vertel waarom het goed was. Dat doe je door aan te geven wat de goede gevolgen zijn.
  3. Moedig iemand aan om dit vaker te doen. (als dat nog nodig is.)

twee voorbeelden



Je merkt dat wij complimenten liefst heel uitgebreid geven. Hiermee bereik je iets anders dan met een kort compliment.

Probeer het uitgebreide compliment drie keer op iemand uit.

Dat kun je met iedereen uitproberen, iemand op het werk of met een huisgenoot.

Hoe geef je feedback en commentaar?

Goed feedback kunnen geven is net zo belangrijk. Het is goed als je iets bespreekbaar kunt maken terwijl het niet voelt als een persoonlijke afwijzing, gebrek aan vertrouwen of een aanval. Hierbij helpen de volgende stappen.

  1. Benoem wat iemand net heeft gedaan, hierbij vertel je wat je hebt gezien en gehoord.
  2. Vertel wat volgens jou de gevolgen zijn.
  3. Bespreek hoe het beter kan.

twee voorbeelden

Feedback en commentaar geven wij ook altijd in drie stappen. Dan merk je dat:

  • er verschil is tussen wat iemand doet en wat de gevolgen zijn
  • het nooit op de persoon is gericht maar op een gebeurtenis
  • je gemakkelijk in gesprek raakt over “hoe het beter kan”. Op deze manier geef je commentaar of kritiek maar je eindigt toch op een positieve manier.

Probeer op deze manier drie keer commentaar of feedback te geven.

Dat kun je met iedereen uitproberen, iemand op het werk of met een huisgenoot.