Gewaardeerd worden door mensen; dat is misschien wel de belangrijkste drijfveer van mensen. Waardering is:
Juist daarom is waardering vaak de kern van het Goede Gesprek met een medewerker. De andere kant van waardering is vaak wantrouwen: niet zeker weten of je wel veilig bent bij iemand.
In de vorige les (2) waren twee van de onderwerpen van het Goede Gesprek: ” Doe ik de dingen goed?” en ” Wat is mijn kracht?”. Goed complimenten geven en goede feedback geven helpen je enorm met het bespreken van deze onderwerpen .
En daarom zijn complimenten geven en feedback geven zo belangrijk in het Goede Gesprek. Als je het goed doet voelen mensen waardering. Gaat het mis, dan beschadig je het vertrouwen dat ze in je hebben. Om die reden volgen hier twee korte lessen in complimenten geven en feedback geven.
Je denkt vast, dat doe ik vaak genoeg. Maar nu gaat het even om de vraag hoe doe je dat? Vaak doen we het heel kort. Te kort:
Mooi man!
Toppie!
Wij vinden dat kort. In deze les vragen wij je het volgende uit te proberen. Geef drie keer een compliment met het volgende schema:
Twee voorbeelden:
Dat kun je met iedereen uitproberen, iemand op het werk of met een huisgenoot.
Goed feedback kunnen geven is net zo belangrijk. Het is goed als je iets bespreekbaar kunt maken terwijl het niet voelt als een persoonlijke afwijzing, gebrek aan vertrouwen of een aanval. Hierbij helpen de volgende stappen.
Twee voorbeelden:
Feedback en commentaar geven wij ook altijd in drie stappen. Dan merk je dat:
Dat kun je met iedereen uitproberen, iemand op het werk of met een huisgenoot.